Hvem er Telenor?
Telenor er i Danmark en af de ældre udbydere af både internet og mobiltelefoni. Før 2008 gik virksomheden dog ikke under navnet Telenor. Ikke kun i Danmark er Telenor store, men også på det skandinaviske marked.
Hvis vi kigger på Norge, så går selskabets historie helt tilbage til 1855. I Danmark er virksomheden dog ikke helt så gammel. I skete der en fusion mellem Cybercity og Sonofon, som derefter blev til Telenor.
Sonofon blev dannet i 1991, og fokuserede hovedsageligt på mobiltelefoni. I 2000 valgte Telenor at købe sig ind i virksomheden Sonofon. Cybercity blev dannet fire år senere, i 1995. Cybercity blev i 2005 købt af netop Telenor. I 2008 skete denne nævnte sammensmeltning af Sonofon og Cybercity – disse to blev altså sammenlagt og kaldt Telenor.
Som det er skrevet tidligere hed Telenor tidligere Cybercity og Sonofon. Telenor ejer også virksomhederne CBB Mobil og BiBoB. Det er værd at bemærke, at One Mobile bliver ejet af CBB Mobil – derfor også indirekte af Telenor.
Priser
Fokuseres der på internetforbindelser, så er Telenor i den lidt dyrere ende, sammenlignet med teleselskabets konkurrenter. Specielt på bredbåndsområdet er Telenor dyre, men også inden for både mobilt bredbånd samt mobiltelefoni.
Hos Telenor bliver der tilbudt samlerfordele, hvilket kan gøre Telenor til det rigtige valgt for dig. Har du kun behov for ét abonnement, så er Telenor nok ikke den mest økonomiske beslutning. Her burde der relativt nemt kunne findes samme slags produkter hos andre udbydere.
Hos Telenor kan du opleve, at du modtager en lavere hastighed, end hvad du egentlig betaler for. Dette skyldes, at Telenor kører med temmelig lave minimumshastigheder, hvilket kan være endnu en grund til at genoverveje om Telenor er det rigtige valg.
Trustpilot: 5,8
På Trustpilot er det muligt for kunder at vurdere deres oplevelser med et produkt og en virksomhed. Dette vil giver eventuelle kunder en ide om, hvilke fordele og ulemper der er at finde.
Karakteren på 6,2 er ganske stabilt, hvis der sammenlignes med Telia og TDC, som begge har en dårligere karakter end Telenor. Telenor har dog tidligere haft en væsentlig lavere score.
Noget af den kritik som Telenor modtager er blandt andet, at virksomheden har dårligere sælgere samt kundeservice. Nogle brugere har også oplevet, at deres betalinger ikke bliver registreret. Telnors interne kommunikation hos, har desuden også fået flere negative ord med på vejen.
Igennem tiden er det især leveringstiden og kundeservicen, som høster stor ros. Hvis du overvejer Telenor, burde du kaste et blik over de seneste anmeldelser. Dette skyldes, at anmeldelserne gennem tiden har svinget meget hos Telenor.
Middel 5.8 fra 0 – 10
Teleankenævnet
I 2012 blev der i alt indsendt 25 klager mod Telenor, hvor 23 af disse var på deres mobiltelefoni. Der var yderligere 1 klage på bredbånd, og 1 klage, som omhandlede mere end en ydelse. Af disse klager blev der i 2 af tilfældene givet medhold, hvor også 2 blev løst i forligssekretariatet.
Kigger vi på fordelingen i 2011 var der i alt 24 klager (18 klager på mobiltelefoni, 2 på fastnettelefoni, 1 på ip-telefoni, 1 på internetområdet og 2 sager som omfattede flere services). I én af sag fik klagen medhold, mens resten af klagerne ikke fik medhold.
I 2012 var der 11 klager på mobiltelefoni og 3 klager på nettet. Der blev givet medhold i 1 sag, og delvist medhold i 3.